Treningsformer

Løpetreningen er variert og vil foregå på varierende underlag men fortrinnsvis i terreng og på grus når det er mulig. Typiske treningsformer kan være: 

A) Bakkeintervaller, ca 800-1000 metere, eller 4-6 min intervaller med halve tiden i pause. 
    Gjentas 4-6 ganger.

B) Intervaller på flatt underlag av varierende lengde enten på vei/grus eller bane (Føyka)

C) Hurtig langkjøring (20-40 min).

D) Pyramide f.eks 3-4-5-4-3 minuttere eller andre sammensetninger hvor summen blir 
    fra 16-30 minutter i ønsket intensitetssone.

E) Langintervaller 10 -15 min x 2-3 ganger.

I tillegg til intervaller er det rolig langkjøring på rundt 2 -2,5 timer på søndager. Før høstferien og på våren legges mye av løpingen til skogsterreng med fartslek og naturlige intervaller. 

All intervalltrening er lagt opp slik at løpere på ulikt nivå kan ha godt utbytte av treningene. På tirsdagene er det vanligvis to trenere, slik at vi deler oss i to grupper der Gruppe A holder et noe høyere tempo enn gruppe B. Der er også to trenere og to grupper på noen langturer. Dette informeres om i treningsplan og i forkant av den enkelte trening.

 

Kalender

Mars
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234

Aktiviteter

08.03.2021
Åpen løpebane (stengt ved snøvær)

07:00 - 23:00

Føyka stadion

24.03.2021
Årsmøte

18:30 - 21:00

Store Sal

21.06.2021
Sommeridrettsskole 2021

08:30 - 15:30

Føyka